Author Topic: Gestage vorderingen  (Read 13240 times)

Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Gestage vorderingen
« on: 25 October 2008, 13:40:35 »
Even een fotootje van mijn patchwork-bezigheden. Het gaat (voor mijn gevoel) langzaam, maar het begint een beetje herkenbaar te worden. De kleuren zijn in werkelijk gevarieerder; de camera heeft moeite met paars en blauw-groen.

Groeten,
Arnout

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: Gestage vorderingen
« Reply #1 on: 26 October 2008, 15:25:35 »
hoi Arnout,
ha, eindelijk weer eens een bericht! het is hier de laatste tijd behoorlijk stil....
wat een mooie kleuren, ondanks de lichte kleurenblindheid van je camera. bovendien moet het toch de moeite waard blijven de quilts in het echt te zien.
heb je dit ontwerp weer op de computer gemaakt? hoe doe je dat? lijkt me een hele klus.
ga je uit van een tekening met vlak- en kleurverdeling, en teken je daar later de kleinere onderdelen in of werk je anders. is het gebaseerd op de traditionele manier van quilten?
je ziet het ik heb meteen een hoop vragen! zou leuk zijn er wat meer over te horen van je.
tot schrijfs,
groet Mia

Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Re: Gestage vorderingen
« Reply #2 on: 27 October 2008, 20:08:20 »
Hoi Mia,

Hoe ik dat doe? Zo te lezen heel anders dan je denkt. 3D ontwerpen zoals deze maak ik meestal met POV-Ray, een programma waarmee je van een model-beschrijving een afbeelding kan laten maken (ruimtelijk en wiskundig inzicht zijn daarbij wel aan te bevelen). Voorbeeldje:

Code: [Select]
object {
  spring translate<2,3,2>
  texture {
    pigment{ color rgb <0.0,0.5,0.1>}
    finish { ambient 0.1 diffuse 0.75 specular 0.5 phong 0.4 reflection { 0.05 } }
  }
}

Dat is een stukje uit het ontwerp waar POV-Ray het onderstaande plaatje van heeft gemaakt (Spring is in the air). En als ik die afbeelding eenmaal heb ga ik natuurlijk verder met QuiltAssistant om er een patchwork patroon van te maken. Daar is het vooral een kwestie van eerst een grove opdeling maken in een aantal stukken, en vervolgens elk stuk verder opdelen totdat je voldoende details hebt.

De moeilijkste stap in het verhaal is de eerste: het vinden van een leuk idee dat zowel maakbaar is met POV-Ray, als uitvoerbaar in patchwork... Als dat niet zo lastig was had ik waarschijnlijk al veel meer van dit soort ontwerpen gemaakt.

Maar het is natuurlijk ook altijd leuk om te zien wat anderen met POV-Ray kunnen maken...

Groeten,
Arnout