Author Topic: ff voorstellen...  (Read 16220 times)

petra

  • Starting Stitcher
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • mijn kunstwerkjes
ff voorstellen...
« on: 20 March 2011, 18:01:04 »
Hoi,
Eerst en vooral, bedankt voor het programma "quilt assistant"...eindelijk eens een programma waar ik mee kan werken zonder een cursus te moeten volgen... ;)
Mijn naam is Petra en kom uit Belgie, West Vlaanderen en echt nog een groentje in het patchwork en quilten... eigenlijk is mijn grootste hobby borduren (zie mijn blog...) maar dat patchwork en quilten brengt mij zoveel rust...

Heb eigenlijk al een vraagje: heb een pakketje gekocht met alle benodigheden erbij, nu zit daar quickraster bij om 20 logcabinetjes van 7 op 7 cm te maken, had eerst gedacht om het met de machine te naaien maar ze zijn zo klein dat ik het met de hand moet doen...nu heb ik begrepen dat je de strookjes op het quikraster moet naaien, begrijp alleen niet hoe je dan te werk moet gaan, hoe te beginnen met andere woorden..ieman die mij kan helpen?

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: ff voorstellen...
« Reply #1 on: 20 March 2011, 21:56:27 »
hallo Petra,
welkom!
ik begrijp dat je wil weten hoe je log cabin met je naaimachine kunt maken op een ondergrond. ik hoop dat ik je kan helpen en daarbij  ga ik uit van de basis.
zoek verschillende stoffen in een overwegend lichte en een overwegend donkere kleur.
wanneer je stroken snijd in de breedte die je nodig hebt met een naadbreedte van ongeveer 6 mm aan beide zijden,
kun je beginnen met naaien op je raster. start met een vierkantje in het midden met de goede kant van het stof naar boven.
leg dan een van de gesneden stroken (licht)met de goede kant naar beneden op een van de randen van het vierkantje. knip op maat en stik vast.
draai het werk een kwart slag en leg een ander strookje (donker) met de goede kant naar beneden op het volgende randje van het vierkantje en naai het vast. wissel licht en donker steeds af, zodat je een lichte en een donkere diagonale helft in je blok krijgt. op de site hieronder kun je zien hoe het moet. heel veel succes!
groet Mia

http://colorfulcreativeideas.com/2011/01/log-cabin-paper-piecing-how-to/

petra

  • Starting Stitcher
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • mijn kunstwerkjes
Re: ff voorstellen...
« Reply #2 on: 21 March 2011, 10:36:19 »
Hallo Mia,

heb het zo goed begrepen hoor....Alleen vraag ik mij dan af waarom ik die quicraster moet gebruiken... Omdat je dan beter de naad kunt bepalen waar je moet stikken? zal het in elk geval proberen en iets laten weten hier hoe het is gelukt...In elk geval bedankt om te antwoorden, had eigenlijk niet gedacht zo snel antwoord te krijgen, want het is hier wel redelijk rustig op... maar het is wel een hele leuke site...toch blij dat ik die gevonden heb... :D
Tot de volgende hé...

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: ff voorstellen...
« Reply #3 on: 22 March 2011, 22:53:16 »
hoi Petra,
in het verleden heb ik regelmatig gewerkt met stempels om blokken te maken.
ik heb verschillende modellen, log cabin, courthouse steps, een huisje en
een log cabin met brede en smalle stroken zodat je een soort ronding krijgt.
je kunt daarmee op een ondergrond (dunne stof of papier) het patroon stempelen
en dan je stroken erop naaien als bij paper piecing.
ik vind dat heel prettig werken en ga ervan uit dat het raster hetzelfde kan werken.
ik heb een drukke baan en dus niet veel tijd voor het echte handwerk......
op dit moment ben ik bezig met een gequilte (en niet gepatchte) sprei van 2.50x2.50 m
voor mijn jongste dochter.
daarnaast maak ik veel patch en quiltwerk met freezer paper in de stijl van een amerikaanse, Ruth McDowell:   
http://www.ruthbmcdowell.com/clients/rbm/home.html 
misschien moet je wennen aan de vele printstofjes (ik wel destijds) maar ik vind ze geweldig!
welk soort borduurwerk maak je eigenlijk? hou ik ook van
ben benieuwd! laat eens weten.
groet Mia

petra

  • Starting Stitcher
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • mijn kunstwerkjes
Re: ff voorstellen...
« Reply #4 on: 23 March 2011, 19:10:21 »
hoi Mia,
Ik ben nu bezig met 2 HAED's (Heaven and earth design)
Als je naar mijn blog gaat kijken kan je verschillende foto's erop zien: 
http://mijnkunstwerkjes.blogspot.com/

Is al wel een tijdje geleden dat ik erop ben geweest hoor, maar kijk maar ff rond...

De logcabinetjes ben ik nu met de hand aan het naaien, heb het geprobeerd met naaimachine maar ze zijn wat te klein (7cm op 7cm) en inderdaad met dat raster kan je dus heel recht naaien en het
 lukt heel goed zo... heb er ééntje volledig gemaakt en vind van mezelf dat ik dat goed gedaan heb hihihi... nu ben ik kleurtje per kleurje aan het doen... dan zijn ze ook allemaal samen af.... ;)

eens ze alle 20 af zijn kan ik wel verder doen met mijn naaimachine, dus gaan we gestaag voort s'avonds, (overdag werken hé..)

groetjes
Petra