Author Topic: verder  (Read 9091 times)

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
verder
« on: 06 April 2008, 15:38:59 »
goeie frisse zondag,
daar gaan we dan: ik ben al een aardige tijd verslingerd aan het quilten. textiel had altijd al mijn voorkeur als het om knutselen gaat.
in 1977 heb ik mijn eerste quilt gemaakt van blauwe restjes in vierkantjes. in die tijd had laura ashley redelijk betaalbaar materiaal, dus mijn voorraad stofjes groeide gestaag. ook op de markt kocht ik regelmatig van allerhande katoentjes, dus ik kon vooruit.
ik heb veel logcabins gemaakt met een patroonstempel: dat werkt lekker snel omdat je niet eerst alles op de stof, waarop je alles naait (foundation piecing), hoeft uit te tekenen met de hand.
ik werk het liefst met de machine omdat het naaien met de hand me te lang duurt (ik heb een baan van 4 dagen per week in het speciaal onderwijs en een gezin met vier jongvolwassen kinderen) en ik de 'gestolen' beschikbare uren zo goed mogelijk wil besteden.
zo'n 10 jaar geleden ontdekte ik het programma paint op de computer en gebruikte dat om patronen met rechte naden te tekenen over geimporteerde foto's. ik maakte er verschillende patronen mee, maar het uitwerken kostte nogal wat werk.
door de de boeken van ruth mcdowell leerde ik het werken met freezer paper. ik maakte uit haar boek vegetables een aantal quiltjes met rechte naden op de machine. dat ging heel goed, maar de patronen met ronde naden moesten met de hand, omdat ik nogal precies wil kunnen werken.
via quiltenstartpagina.nl kwam ik terecht op de site van arnout en heb ik al snel de quiltassistent gedownload.
daarmee gaat het tekenen echt goed, ook de ronde-naden-patronen! bij het aanpassen van de kleuren heb ik al leuke effecten kunnen maken.
verder heb ik een curve master presser foot besteld om gemakkelijk zonder merken en spelden te kunnen naaien op de machine. werkt het ook zo makkelijk? wie heeft er ervaring mee? laat me eens weten wat en hoe?
groet mia


Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Re: verder
« Reply #1 on: 07 April 2008, 20:45:25 »
Leuke introductie, Mia, welkom. Log cabins met een patroonstempel, die techniek kende ik nog niet, maar is inderdaad wel erg handig. Maar goed, ik heb ook nog nooit een log cabin blok gemaakt...

Wat ronde vormen betreft, voor mij moet ook altijd alles erg precies, maar de hand patchen doe ik niet; daar krijg ik de kriebels van. Voelt net als handquilten zonder ring, daar bak ik ook niks van. Dus
ronde vormen doe ik ook op de machine. Vroeger met veel spelden, tegenwoordig vaak met de Curve Master.

Heb lang getwijfeld of ik zo'n ding zou kopen omdat het een beetje té gemakkelijk klonk, zonder spelden min of meer vanzelf goed uitkomen. Mijn ervaring: vanzelf gaat het niet, maar als je de instructies volgt, er een tijdje mee werkt en gevoel voor krijgt, dan komt er toch een moment dat je het tornmesje nauwelijks meer nodig hebt. Dit was mijn oefenproject:



Daarna wist ik wel ongeveer wat ik aan de Curve Master had. Goed genoeg om aan mijn hoge eisen te voldoen, maar alleen voor ronde vormen die ik met een gewoon voetje niet of alleen met heel veel spelden voor elkaar zou kunnen krijgen.

Groetjes,
Arnout

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: verder, met ronde naden
« Reply #2 on: 07 April 2008, 23:45:03 »
goeie avond,
leuk dat je al antwoordt! vandaag is ie met de post binnengekomen, de curvemaster. ziet er wel heel plastic uit, maar ik ga ´m woensdag uitproberen.
dat het niet zo wonderlijk makkelijk zou gaan als de reclame wil doen denken, had ik wel ingeschat. ik vind het wel leuk dat je je ervaring wilde delen.ik ga er gewoon mee aan de slag en dan zie ik wel. ik laat jullie wel weten hoe het gaat.
groet, mia