Author Topic: curve master met s-bochten  (Read 8751 times)

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
curve master met s-bochten
« on: 09 April 2008, 20:43:25 »
hallo allemaal,
nou, ik heb hem uitgeprobeerd, de curve master.
bij het opzetten van het ding viel het moertje van mijn naaimachine van tafel in de convectorput van de verwarming....! gelukkig was dit geen voorbode van succes.toen ik ´m stoffig en wel terug had, snel het voetje erop en aan de slag.
volgens aanwijzing eerst een halve cirkel in elkaar gezet. dat ging op een miniscuul vouwtje na goed. dan moet je wat gaan bedenken... ik kan moeilijk zomaar in het wilde weg wat oefenen. s-bochten leken me wel een uitdaging. en waarom geen kussenhoesje voor op de bank gemaakt.
daarom als voorbereiding tevoren 8 rechthoeken van 16x8cm uit freezerpaper gesneden. daarop in de lengte s-bochten getekend. alles gemerkt en  uitgeknipt. stofjes gezocht en alles op de gekozen stof gestreken. zorgvuldig op éénvierde inch naad geknipt. freezer paper eraf gehaald en toen onder het voetje.
het naaien van de holle bochten van de S (bovenste gedeelte van de S) ging goed. precies als in de gebruiksaanwijzing: je houdt ruimte in het bovenste stof over, maar dat wordt gewoon door de machine verwerkt.
de bolle (onderste gedeelte van de S) kant was lastiger, maar het ging wel.
alleen hield ik bij alle blokken op het eind van de naad van de bovenste stof veel te veel over. op 16 cm ongeveer 1 cm! na 4 blokken zag ik dat ik bij het strijken voor ruimte knipjes moest maken.
heb toen bij nr 7 alleen in de holle bochten van de onderste stof om de 5 mm een paar knipjes van 4 mm gemaakt. zie hier de oplossing van het stofoverschot. je kunt op deze manier de stoffen goed gelijk houden en langs het voetje leiden.
ik ben enthousiast: op deze manier kan ik heel wat sneller allerlei ronde bochten in mijn naden maken. wel moet gezegd, dat je voor een grote quilt heel precies stof zult moeten knippen of snijden. maar een ding is zeker: het geeft mij veel mogelijkheden om te ontwerpen.ik hoop dat deze beschrijving leesbaar en duidelijk is. mocht dat niet zo zijn, dan laat me 't me even weten, met wat niet duidelijk is. dan kijk ik of ik 't duidelijker kan maken.
groet mia

Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Re: curve master met s-bochten
« Reply #1 on: 12 April 2008, 10:43:26 »
Leuk dat het zo goed gelukt is, Mia.
Dat stukje over het overhouden van een centimer stof komt me bekend voor, dat was ook mijn grootste probleem in het begin. Ik heb het opgelost door de stof wat meer te leiden, onder andere m.b.v. die pincet die ze erbij aanraden. Zonder inknippen kan het dus ook, maar het vraagt wat meer sturing en af en toe meer geluk dan wijsheid ;)

Groetjes,
Arnout