Author Topic: wissen in quiltassistant tekening  (Read 22020 times)

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
wissen in quiltassistant tekening
« on: 13 April 2008, 14:34:55 »
hoi arnout,
zoals je kunt zien in het forum, is het me gelukt een tekening toe te voegen. nou ie er toch opstaat, heb ik meteen een vraag.
bij het controleren op te kleine stukjes, die niet te verwerken zijn, loop ik tegen het volgende.
ik wil de lijn -tot 1000x vergroten om 'm gemakkelijker te vinden- in het gezicht aan de linkerkant van de wang/kin doortrekken om de zo ontstane 2 te smalle vlakjes te wissen.
als ik dat doe, wist het programma een ander stukje van de tekening of ik kan de lijn niet doortrekken.
heb je daar een oplossing voor? ik kom dit probleemje vaker tegen en hoop dat je me kunt helpen.
groet mia

Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening
« Reply #1 on: 13 April 2008, 21:36:58 »
Klopt, de kleine stukjes zijn soms een probleem. Er zitten nogal wat sanity checks in QuiltAssistant, die controleren of een ontwerp nog wel klopt. Dingen als minimale oppervlakte van stukjes en minimale afstand tussen punten. Waarschijnlijk voldoet dat kleine stukje nog net aan die eisen, maar zodra je dan probeert daar nog iets aan te veranderen gaat het mis.

Ik kan helaas weinig specifieke tips geven voor dit geval, behalve één truc: je zou tijdelijk het formaat van het ontwerp kunnen veranderen (5 of 10 keer zo groot, via menu Bewerken -> Afbeelding/formaat wijzigen). Dan wordt de kleine stukjes groter en kun je ze makkelijker bewerken zonder tegen de grenzen van het programma te lopen. Nadat je de kleine stukjes hebt weggewerkt kun je het ontwerp weer terugzetten op de originele grootte.

Wat in het algemeen beter werkt is goed opletten terwijl je het ontwerp maakt, en dit soort kleine stukjes gelijk weghalen zodra ze ontstaan.

Groetjes,
Arnout

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening
« Reply #2 on: 13 April 2008, 22:44:28 »
hoi arnout,
je hebt gelijk, nauwkeurig werken in natuurlijk het beste! ik heb je advies opgevolgd en het werkte in ieder geval in één gevalletje.
dank, mia

mamia

  • Quirky Quilter
  • **
  • Posts: 61
  • this quilter loves cubism
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening, nagelezen...
« Reply #3 on: 14 April 2008, 20:44:03 »
hoi allemaal,
goh, als ik nu terug lees wat er allemaal aan tekst staat, lijkt het me als lezer toch wel ingewikkeld om te volgen...
kan me voorstellen dat niemand hierop wat zegt. toch? maar wie weet, zijn er mensen nieuwsgierig geworden.
fijne avond,
groet mia

ojee

  • Starting Stitcher
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening
« Reply #4 on: 14 July 2008, 13:25:51 »
Het programma ziet er veelbelovend uit en stimuleert de creativiteit. Er zijn enkele dingen die ik maar niet onder de knie krijg. En er zijn dingen die 'vanzelf' gaan maar die ik eigenlijk niet wil. Ik werk aan een ontwerp naar aanleiding van een afbeelding. Deze afbeelding is een driedimensionele plattegrond van een woning en heeft uitsluitend rechte lijnen. Bij 'van punt naar punt' tekenen kan ik na het markeren van een aantal punten bij het bereiken van het laatste punt niet stoppen.
Bij het verwijderen van lijnen gaat er soms een lijn rood knipperen. Of een aantal aan elkaar grenzende lijnen. Soms verschijnt er bij het klikken ineens een kopie van zo'n rood knipperend veld.
Wat ik eigenlijk mis is welke 'verborgen' toetsen of toetscombinaties er zijn om dit soort fenomenen creatief te kunnen gebruiken.
En met een functie die vergelijkbaar is met het gummetje van Paint om lijnstukken te verwijderen zou ik gelukkig zijn.
De eerder aangegeven methode om in te zoomen en daarna te wissen is geen oplossing voor het probleem.
Samengevat: bedankt voor het programma, er kan heel veel mee. Maar het wissen van lijnen en lijndelen krijg ik niet onder de knie.
Bedankt voor een reactie.
De man die zijn quiltende vrouw met een quiltontwerp wil aantonen dat ook hij enige creatieve vermogens bezit

Arnout

  • Administrator
  • Perfect Piecer
  • *****
  • Posts: 169
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening
« Reply #5 on: 14 July 2008, 22:13:14 »
Misschien helpt het om even uit te leggen waarom sommige dingen 'vanzelf' gaan. QuiltAssistant 'denkt' niet in termen van lijnen, maar van vlakken en vlakverdelingen. Elke getekende lijn moet een vlak in twee (of meer) stukken verdelen, als dit niet zo is dan zal het programma de lijn altijd doortrekken tot aan de eerstvolgende rand/andere lijn.

Voor 'punt naar punt' lijnen betekent dit dat met het aangeven van het laatste punt (dmv. dubbelklik) zowel aan het begin als aan het eind wordt doorgetrokken naar de rand.
Het verwijderen van lijnen (rechter muisknop) lukt niet altijd, en dat heeft vaak ook te maken met de vlakverdeling: een lijn kan niet weggehaald worden wanneer hierdoor bijv. een vlak met een gat erin ontstaat. In dat geval wordt in plaats daarvan een vlak geselecteerd (omlijnd door de knipperende rode lijnen).

Mijn advies: probeer het ontwerp eens te maken met alleen de 'rechte lijn' functie, zonder lijnen te wissen. Dat vergt wat meer planning, en leidt ongetwijfeld tot extra lijnen die niet echt nodig zijn in het ontwerp, maar ook tot een resultaat dat gegarandeerd 'maakbaar' is als patchwork. Als je een beetje gevoel krijgt voor wat er daarmee wel en niet lukt wordt het ook makkelijker om de functie 'lijn verwijderen' wat minder vaak en alleen op strategische plaatsen toe te passen.

Groeten,
Arnout

ojee

  • Starting Stitcher
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: wissen in quiltassistant tekening
« Reply #6 on: 15 July 2008, 00:24:17 »
Met deze informatie ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Het is me een stuk duidelijker geworden. Door nieuwe lijnen aan te brengen heb ik oude vlakverdelingen kunnen omvormen naar nieuwe. Nu zie ik ook waarom dingen wel of niet gebeuren. Ik moet minder denken als tekenaar en meer als quilter. Bedankt voor het heldere antwoord.